Followers

Tuesday, November 9, 2010

AndaSuka...Kecuaian Bank semakin meningkat???

Kecuaian bank semakin serius

 ADUAN pengguna yang semakin meningkat secara tidak langsung memperlihatkan tahap kecekapan bank-bank di negara ini boleh dipersoalkan. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR - Sejak tiga tahun lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) mendapati jumlah pertanyaan serta aduan berkaitan isu-isu melibatkan bank dan institusi kewangan di negara ini meningkat dengan ketara. Rekod BNM memperlihatkan jumlah aduan dan pertanyaan pada tahun 2008 berjumlah 133,439 sebelum meningkat mendadak sebanyak 90.2 peratus kepada 253,801 pada tahun 2009.

Bermula dari Januari hingga Mei tahun ini, sebanyak 117,554 pertanyaan serta aduan telah dicatatkan, meningkat berbanding 103,222 bagi tempoh yang sama tahun lalu.Pengarah Jabatan Komunikasi Korporat BNM, Abu Hassan Alshari Yahaya berkata, antara aduan yang diterima ialah berkaitan kesukaran mendapat pembiayaan, penstrukturan dan penjadualan pinjaman, penipuan dan pengeluaran wang tanpa kebenaran, yuran dan caj, tidak puas hati dengan tawaran dan penyelesaian serta tingkah laku ejen.

"Ramai yang datang ke BNM mahu mendapatkan laporan kredit atau merasakan mereka mahu satu pihak bebas untuk mendengar isu atau rintihan terutama mereka yang tidak berpuas hati dengan jawapan pihak bank. "Berdasarkan data yang diperoleh daripada ibu pejabat, cawangan dan perkhidmatan Telelink BNM memang berlaku peningkatan aduan," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini baru-baru ini.

Sumber: Kosmo!

P/s: kalau bank pon takleh dipercayai lagi...katne la harapan nk simpan duit2 yg beriban ni kan...takkan nk sorok bawah karpet n bantal pulak...takpe la..duit aku rm10 je..selit kt songkok itam macam zaman2 skolah dlu je lah...

2 comments:

Norfa Lyana said...

haah betol..!
my mom masukkan duit ke bsn secara manual di kaunter ke akaun bank abg saya RM700..
after 2 months.. xde pon duit masuk..
rugi o.. rm700 kot..dah 2 bulan baru teringat nk cek..mmg slip dh hilang la..
mesin atm cmtu gak..boleh plak terkeluar resit org lain time wat pindahan..

paDel said...

@Norfa Lyana
haaa...BSN ni ade prob sikit..kalau nk wat trasnfer duit...batter buat manual...dah banyak org ngadu dah..

Entry terkini...

LinkWithin