Followers

Wednesday, December 1, 2010

AndaSuka...Panjang jari penentu kanser prostat

Jari telunjuk klu kanser prostat
satu kajian oleh British Journal of Cancer mendapati lelaki yang mempunyai jari telunjuk lebih panjang dari jari manis secara signifikan lebih rendah untuk diserang penyakit ini. Penyelidik membuat penemuan setelah membandingkan tangan 1,500 pesakit kanser prostat dengan 3,000 lelaki sihat.

Panjang jari adalah tetap sebelum kelahiran dan diduga berkaitan dengan kadar hormon seks di dalam rahim.
"pendedahan terhadap testosteron yg rendah sebelum kelahiran menyebabkan jari telunjuk lebih panjang dan dapat melindungi terhadap kanser prostat di masa hadapan", kata para penyelidik di University of Warwick dan Institute of Cancer Research.

Salah satu penulis laporan, Profesor Ros Eeles, mengatakan kajian lebih lanjut diperlukan, tetapi jika ini disahkan, penemuan itu boleh digunakan untuk mengesan kanser prostat
pada tahap awal. Dia berkata: "Ini penemuan menarik bererti bahawa pola jari berpotensi boleh digunakan untuk memilih lelaki berisiko, bersama kombinasi dengan faktor-faktor lain seperti sejarah keluarga atau ujian genetik."

Kajian ini dibiayai oleh badan amal Prostate Cancer Research Action dan Inggeris. Emma Halls, chief executive Prostat Aksi, berkata: "Penyelidikan ini membawa kita satu langkah lagi lebih dekat untuk membantu menentukan faktor risiko untuk kanser prostat, yang mungkin merupakan masalah terbesar dalam pemikiran terkini tentang mencegah dan mengubati penyakit.


"Namun, kita masih jauh dari mengurangkan jumlah lelaki yang meninggal kerana kanser prostat setiap tahun dan memerlukan kajian lebih lanjut dan pendidikan di segala bidang untuk mencapai hal ini." Helen Dr Rippon, ketua penelitian di The Charity Kanser prostat, berkata kajian lanjutan untuk mencari bukti bahawa keseimbangan hormon ketika sebelum kelahiran mempengaruhi kesihatan kita sepanjang hayat perlu dijalankan..


Tapi dia mengatakan lelaki dengan jari telunjuk lebih pendek tidak perlu "terlalu bimbang".
"Mereka berkongsi sifat ini dengan lebih dari setengah dari semua orang dan itu tidak bermakna mereka pasti akan mendapat kanser prostat di kemudian hari."




sumber: BBC news

3 comments:

suria lekatlekit said...

ni nak kena belek jari my laki la jab gi..

as ♥ Leenda said...

good info...harap kite dijauhkan dr penyakit pelik2 ni..aminnnn..

Unknown said...

nasib baik jari aku pendek2... ape pun jaga kesihatan.. penyakit datang bile2...

Entry terkini...

LinkWithin