Followers

Thursday, December 16, 2010

AndaSuka...Pameran Batu-batuan pelik..jom tengok

Peluang saksi fosil telur dinasaur 65 juta tahun

IBRAHIM (tengah) dan Jaafar (kanan) memegang meteor besi seberat 165 kilogram yang dipamerkan pada Pameran Batu-Batuan Pelik, di Muzium Alam Semulajadi, Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Batu meteor besi seberat 165 kilogram (kg) dan fosil telur dinasaur berusia lebih kurang 65 juta tahun kini boleh dilihat di Pameran Batu-Batuan Pelik bermula hari ini sehingga 16 Januari depan di Muzium Alam Semulajadi, Putrajaya.

Pameran kali kedua anjuran Jabatan Muzium Malaysia itu mempamerkan kira-kira 100 jenis batu istimewa yang terbentuk jutaan tahun dahulu daripada kategori meteor, fosil, ambar dan suevit. Batu-batuan ini dibawa khas oleh agensi yang terlibat dalam pameran ini seperti Jabatan Mineral dan Geosains, Pusat Penyelidikan Arkeologi Global, Universiti Sains Malaysia, Galeri Meteor, Galeria Perdana dan The Sculptures dan Muzium Alam Semulajadi.

Ketua Pengarah Jabatan Muzium, Datuk Ibrahim Ismail berkata, pameran kali ini lebih menarik kerana turut mengetengahkan batu-batuan dari angkasa, hutan rimba, bukit bukau, gua dan juga pergunungan.

Sumber: Kosmo!

p/s: waaa......kalau ade masa...rasenye nak gi la tengok khazanah yg dah berumur jutaan tahun ni....bagos pameran macam ni...boleh tingkatkan kesedaran sosial tentang pentingnya menjaga khazanah alam...alam semulajadi ni kita pinjam je dari generasi akan datang...jadi...pelihara la dengan baik...zas...

sekadar gambar hiasan

No comments:

Entry terkini...

LinkWithin