Followers

Friday, December 3, 2010

AndaSuka...Tutorial blogwalking di Bloglarian

salam semua murid-murid...hehehehe....kengkawan la...aku ni tak layak jadi chekgu..jadi menteri pendidikan buleh la...hohohohoho....bongkak sungguh ayat aku kan...Astagfirullah....tobat padel...tobat...

Okeh...cukop la aku berpantomin (ape tu?)..tadi aku merayap ke beberapa blog saudara/saudari yg join segmen BlogLarian...aku dok usha die nye comment box...ade sesetengahnye tak paham...ape itu BlogLarian???ape nk buat bile dah bukak BlogLarian tu???haa...ni aku nk bagi tutorial kepada yg masih blur untuk memanfaatkan blog tersebut...semoga sedikit ilmu yg aku kongsi ni memberi manfaat yg besar kepada seluruh alam..cheewahhh...

1)  Mula-mula..pergi ke website BlogLarian --> http://bloglarian.blogspot.com/


2)  Pergi ke tajuk entry/post (cth: Senarai Blog 1,senarai blog 3...) kemudian pergi ke butang "pamer blog" , klick mouse belah kanan-->klick open in new TAB --> windows baru akan dibuka pada tab yg baru


3)  ni contoh TAB baru yg telah dibuka..dan juga view setiap blog yg dipamerkan dalam frame berasingan (gambar telah di zoom out)



4)  untuk memudahkan anda semua...untuk berpindah dari blog pertama ke blog yg kedua atau yg di bawah..sila letakkan kesa tetikus korang di luar frame atau aku suggest kt ruang bulatan merah tu..skroll sampai korang boleh nampak keseluruhan frame..kemudia, untuk mengakses atau bejalan dalam blog tu..letak kesa tetikus dalam kawasan frame..aku suggest kt bulatan biru tu...kemudia...korang boleh la bace post,comment,jerit shoutbox dan macam-macam lagi..bile nk ke blog seterusnya..alih kesa tetikus ke ruang luar frame dan skroll down je...ade paham???



5)  Tujuan Bloglarian ni adelah untuk korang ber blogwalking...so...aku suggest korang pergi ke setiap post/entry dari atas sampai ke bawah...pasal tajuk entry "Senarai Blog 1,2,3...." akan di rotate secara automatik setiap hari..so...dengan itu..korang berjaya ber blogwalking ke setiap blog yg disenaraikan...pada masa akan datang...lebih banyak blog akan disenaraikan...

No comments:

Entry terkini...

LinkWithin