Followers

Wednesday, January 19, 2011

AndaSuka...Jangan jadi spesies ketam MELAYU


satu hari din pergi ke pasar untuk beli ikan dan sayur untuk dijadikan juadah makan tengahari...
sampai sahaja di pasar...din singgah ke kedai yang menjual hasil laut..ada beberapa bakul dan juga baldi yang mengandungi ikan,udang dan juga ketam...ada 1 sahaja baldi yang ditutup dan ditindih dengan batu di atas penutupnya...din lalu membuka dan melihat ke dalam baldi trsebut.."ketam",getak hati din..."tapi baldi sebelah ni pon ketam gak..apesal baldi ni je tokey ni tutup..ketam special ke ape ni??"

din: tokey, apesal ketam dalam ini baldi tada tutup...yg satu lagi u kasi tutup

tokey: owh...ini tada tutup..ketam melayu...itu wa tutup...ketam cina...

din: waah...ketam pon ade bangsa gak ke??gurau kasar lu apek...

tokey: hahaha...jgn mara la kawan...wa gurau ma...sama la...dua-dua pon ketam..mau brapa kilo?

din: kasi la 5 ekor..tokey..mau tanya...ape pasal u cakap itu ketam ada cina melayu??u racist ka??
 
tokey: choii...bukan racist ma..ini true story punya...u cuba tengok..itu baldi tada tutup..setiap kali ada ketam mau keluar...ketam lain tarik dia jatuh...suma pon tamau kasik ketam keluar...itu tutup punya baldi..kalau tada tutup...sume ketam keluar...1 ekor panjat baldi...ketam lain kasi tolong...itu macam la...

din: itu macam ka??


-begitulah kisahnya...bukan menghina...tetapi mengingatkan...perbaiki diri sendiri...kalau dah senang...jangan dilupa orang yang susah...tak semestinya menghulurkan duit dan harta...cukup jika beri peluang dan ruang...sama-sama membantu...supaya sama maju...sama berjaya....

p/s:kalau tak paham maksud apek tu..takpe la...lambat laun korang akan paham...
ketam masak lemak kegemaran Cik Ira...

5 comments:

KUREKURE COMEL said...

hhmmm...melayu suke tgk melayu laen jatuh...

nub said...

haiyh..macam2....

~ PIJA ~ said...

aku pernah dengar cerita ni dari orang tua mase tgh lepak mkn kat Pizza HUT..

paDel said...

@KUREKURE COMEL
:)

@~ PIJA ~
pizza tue..kelas betol orang tua kamo

g0m0k9enDek said...

KETAM ADALAH MAKANAN YG SUKAR UNTUK GP MAKAN.. CEMANA NIHHH?? HEHEH

Entry terkini...

LinkWithin