Followers

Thursday, August 19, 2010

AndaSuka...berbuka di Hotel???

salam dan selamat sejahtera..

Harini hari ke 9 puasa....baru skali rasenye buka puasa kat luar..tu pon makan kt kedai makan biasa je...restoran MohdChan..kt bangi...agak sedap dan murah...banyak pilihan...ade gak terpikir nak buka puasa kt hotel..memandangkan banyak hotel2 yang buat buffet buka puasa yang agak murah...ape salahnye sekali sekala kan...hehehe...padahal hari2 ade juadah free buka puasa kt mesjid and surau...yang datangnye sape lagi kalau bukan warga asing...org kita ni sume buka kt rumah je...huuuu....tak macam kt kg saye dlu2...buka kt mesjid la besh...makan dalam dulang sekali ngn kawan2...kenangan lame yg seronok...

cakap pasal nk berbuka kt mesjid...saye teringat kt email yg di kirimkan sorang kawan...pasal sijil halal...meh kite same bace...
------------------------------------------------------------------------------


Tidak lama lagi bulan Puasa bakal menjelma. Hotel akan menjadi tempat
persinggahan untuk berbuka puasa bagi yang berkemampuan. Namun, agak
terkejut apabila membaca Berita Kosmo bahawa HAnya 32 Hotel Halal
Menjelang Ramadhan . Antara serba sedikit ulasan di Metro Itu adalah : 

          





                                                                    

 1. Rekod Jakim sehingga semalam (23 Julai 2010) mendapati hanya 63
buah dapur di 32 hotel daripada 2,360 buah hotel di seluruh negara
mempunyai Sijil Halal Malaysia. 



                     
2. Memandangkan bulan Ramadan akan tiba tidak lama lagi, pasti
banyak majlis berbuka puasa akan diadakan di hotel-hotel. Jakim akan
menyediakan pegawai khusus untuk memproses permohonan sijil halal itu
tanpa pihak hotel perlu mengikut giliran," katanya kepada pemberita di
sini semalam.

Agak terkejut kerana rasanya terlalu banyak Hotel yang menyediakan Pakej
Berbuka Puasa Ketika Ramadhan namun hanya segelintir sahaja yang
betul-betul mendapatkan sijil halal. Kenalah lebih berhati-hati selepas
ini.
                                                        
 
 
  

Hotel 5 Bintang :
1) Cyberview Lodge Resort & Spa, Cyberjaya
2) Hotel Evergreen Laurel , Pulau Pinang
3) Hotel Grand Dorsett, Labuan
4) Hotel Pan Pacific KLIA
5) Hotel Legend , KL
6) Hotel Grand Bluewave , Shah Alam
7) Tradewinds Hotels & Resorts, Johor Bahru
8) Hotel Istana, Kuala Lumpur

Hotel 4 Bintang :
1) Hotel Ancasa Kuala Lumpur
2) Hotel Cititel Pulau Pinang
3) Hotel Crystal Crown, KL
4)Hotel Grand Seasons, KL ( latest : telah ditarik lesen halal!!!)
5) Hotel Armada, Petaling Jaya
6) Hotel Seri Malaysia, Alor Setar
7) Hotel Ming Court, KL
8) Hotel the Summit, USJ Subang
9) PNB Darby Park, Executives Suite, KL

Hotel 3 Bintang :
1) Hotel Brisdale International, KL
2) Hotel Dynasty, KL
3) Hotel Seri Malaysia, Genting Highlands
4) Hotel Seri Malaysia, Marang
5) Hotel KL, Jalan Raja Muda
6) Hotel Nilai, Negeri Sembilan
7) Hotel PG, KL
8) Hotel Puteri Park, KL
9) Hotel Quality, KL
10) Hotel Residence , Kajang
11) Hotel The Paramount, Sibu
12) Hotel Plaza, KL

Dua Bintang :
1) Hotel Seri Malaysia, Kuantan
2) Hotel Seri Malaysia, Sungai Petani
3) Hotel Seri Malaysia , Bagan Lalang

Sumber : Berita Kosmo dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)




pengirim email:
 
BaLQyS ryhn


p/s: better buka puasa kt umah atau terus ke masjid-masjid berdekatan...jimat...selamat...mudah nak maghrib...hehehehe

2 comments:

MissXYZ a.k.a Abaikan said...

dh bertahun2 da org dok tepek kt hotel... br skg digembar-gembur nasib2

paDel said...

nk wat camne...takde yg prihatin nk tengok sijil halal ni kt hotel

Entry terkini...

LinkWithin